hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قم| نخستین مرکز تخصصی فرزند آوری ایجاد می شود

قم| نخستین مرکز تخصصی فرزند آوری ایجاد می شود

مدیر گروه زنان مرکز جراحی طهورا با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی جمعیت و در دستور کار قرار گرفتن افزایش نرخ باروری در سال های اخیرگفت: در همین راستا اولین مرکز تخصصی فرزند آوری سالم در قم برای افزایش سطح کیفی فرزندآوری راه اندازی می شود.


ندا بداقی در گفت وگو با خبرنگار رویداد ایران_قم،با اشاره به اینکه کاهش نرخ رشد جمعیت ایران به 3/1 درصد اخیراً مورد توجه جدّی مسؤولین کشور قرارگرفته است اظهار داشت: باوجود سیاست‌های فراگیر تنظیم خانواده در سال‌های گذشته، تمایل زوجین بارور به بارداری مجدد کم شده و زوجین نابارور نیز باید هزینه سنگینی را در مراکز درمان ناباروری بپردازند که درصورت مثبت‌شدن تست حاملگی بازهم خطر از دست‌دادن بارداری و یا تولد نوزاد با ناهنجاری مادرزادی به علل مختلف وجود دارد.

وی نگرانی زنان باردار از تولد فرزندی دارای ناهنجاری مادرزادی را از عوامل اصلی اضطراب در حین بارداری خواند و افزود: این نگرانی اثرات مخرب بر کیفیت بارداری گذاشته و رنج و استرس دوران بارداری را برای زنان دوچندان می نماید.

این متخصص زنان خاطرنشان کرد: نتیجه‌ای که از یک بارداری طبیعی انتظار می‌رود، تولد نوزاد سالم با وزن مناسب می‌باشد. امّا در هربارداری، احتمال زایمان‌زودرس، تولد نوزاد با وزن کم یا نقص مادرزادی، مرگ نوزاد و سقط وجود دارد. 

بداقی سقط خودبخودی را شایع‌ترین عارضه بارداری خواند و افزود: حدود 70% بارداری‌های انسان، از رسیدن به قابلیت حیات باز می‌مانند و تخمین ‌زده می‌شود که 50% مورد قبل از رسیدن به اولین قاعدگی حذف‌شده، از دست می‌روند و در حدود 15% حاملگی‌هایی که از نظر بالینی تشخیص داده می‌شوند؛ قبل از هفته 20 بارداری ازدست می‌روند.

مدیر گروه زنان مرکز جراحی طهورا گفت: ضرورت و لزوم فرزند آوری در حالی که میانگین سنی جمعیت ایران به سوی میانسالی و پیری در حرکت است دارای اهمیت به سزایی می باشد اما مهم تر از آن فرزند آوری سالم است که یکی از شاخص های توسعه بهداشت و درمان در هر کشور محسوب می شود.

بداقی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار جهانی شیوع ناهنجاری های ژنتیکی 2 تا 3 درصد از موالید می باشد و سالانه 3 میلیون نوزاد دارای ناهنجاری ژنتیکی در دنیا متولد می شوند و سهم کشور ما از این امار 30 هزار نفر در سال می باشد .

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی نظیر عوامل ژنتیکی ، محیطی و تراتوژنها نظیر اعتیاد، ابتلا به دیابت ، سو تغذیه، عفونت، هایپر ترمی، مصرف دارو و تماس با مواد شیمیایی یا رادیو اکتیو به عنوان عوامل ایجاد کننده ناهنجاری های مادر زادی شناخته شده اند بیان داشت: در بیش از 40 تا 60 درصد اشخاصی که دارای ناهنجاری بدو تولد می باشند علت ناهنجاری ناشناخته است.

مدیر گروه زنان مرکز جراحی طهورا اظهار داشت: تولد نوزدان دارای ناهنجارهای ژنتیکی علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین به عنوان یک آسیب اجتماعی برای خانواده محسوب می گردد و خانواده های دارای این فرزندان عمدتا دچار محدودیت های اجتماعی بسیار می گردند.

وی افزود: اگر چه امروزه با گسترش و توسعه علم ژنتیک و آزمایشهای تشخیصی و پاراکلنیکی در حین بارداری می توان از تولد یک نوزاد دارای ناهنجاری ژنتیکی به میزان قابل ملاحظه ای کاست و اکنون استفاده از سقط درمانی با توجه به قوانین در حال وضع، نقل محافل مختلف علمی و غیر علمی گردیده است ولیکن موضوعی که در حال حاضر در جامعه ما از قلم افتاده است  این است که به دنیا آمدن یک فرزند سالم را می توان شامل بررسی ها و مراقبتهای پزشکی قبل از اقدام به بارداری و حین بارداری دانست.

بداقی تصریح کرد: وجود یک اسپرم و تخمک با کیفیت می تواند در فرآیند لقاح و تولد یک نوزاد سالم بسیار موثر باشد. بر اساس علم جنین شناسی مصرف برخی از ویتامینها و آنتی اکسیدانها می تواند در ترمیم شکست کروموزومی اسپرم و همچنین تولید یک تخمک مناسب در فرآیند لقاح نقش آفرین باشد.

مدیر گروه زنان مرکز جراحی طهورا خاطرنشان کرد: مهمتر از آن در فرایند لقاح ، تخمک اقدام به بازآرایی و ترمیم ساختار کروموزومی اسپرم می نماید و قطعا یک تخمک سالم می تواند در ایجاد یک جنین سالم و با کیفیت بسیار اثر گذار باشد، پس می توان نتیجه گرفت بهترین زمان برای جلوگیری از انتقال ناهنجاری به نسل آینده قبل از اقدام به بارداری می باشد. 

وی افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی از هر 10مورد بارداری در زنان 4 مورد آن به صورت ناخواسته و بدون هیچ آمادگی برای باروری به وقوع می پیوندد.

بداقی با اشاره به اینکه کم خونی، فقرتغذیه، سن نامناسب بارداری، مصرف دخانیات، اعمال تنش و خشونت و... در زنان، افزایش 20 درصدی مرگ و میر مادران و نوزدان را به همراه خواهد داشت گفت: این عوامل موجب افزایش زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن می گردد.

مدیر گروه زنان مرکز جراحی طهورا افزود: انجام اقدامات ساده قبل از بارداری نتایج زیادی از قبیل کاهش مرگ و میر مادران و کودکان، جلوگیری از عوارض در حین بارداری، جلوگیری از زایمان زود رس و تولد نوزادان نارس و باوزن کم، جلوگیری از نقص های زایمان، جلوگیری از عفونت های منتقله به نوزادان، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلب و عروق، جلوگیری از انتقال STI/HIV به نوزاد، کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطانهای دوران کودکی،کاهش ابتلا به بیماریها به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مراقبتهای انجام یافته در حین بارداری به ویژه در سه ماه اول بارداری از میزان بروز ناهنجاری های ژنتیکی کاسته و موجب می شود تا مشکلات ژنتیکی در جنین شناسایی گردد خاطر نشان کرد: مجموعه علمی طهورا  با به کار گیری ظرفیت علمی و بومی استان و در راستای نیاز کشور در نظر دارد اقدام به راه اندازی مرکز تخصصی فرزند آوری سالم نماید.

بداقی در پایان گفت: در این مرکز با بکار گیری ظرفیتهای تخصصی در زمینه زنان و زایمان، تغذیه، ژنتیک، روانشناسی و ... امادگی زوجین قبل از اقدام به باداری و مراقبت از زنان باردار به ویژه در سه ماه نخست بارداری در دستور کار قرار می گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد